Byggenæringens Landsforening

Innhold

Oslo kommune vil trigge jenter til å velge byggfag

Nyhet, Rekruttering, Utdanning

Publisert

Oslo kommune vil trigge interessen blant ungdom, og åpne øynene deres for at bygg- og anleggsteknikk er et reelt yrkesvalg. Kampanjen er et av tiltakene i et større samarbeid mellom Kultur- og idrettsbygg, Utdanningsetaten og Byggenæringens Landsforening, hvor målet et å jobbe sammen for økt rekruttering og større mangfold i byggenæringen.

- Som en av de største byggherrene i landet, vil Oslo kommune bruke posisjonen sin til å jobbe for større mangfold i byggenæringen. Vi trenger ungdom med ulike perspektiver og erfaringer, og ønsker at flere jenter skal velge bygg- og anleggsfag. Jeg er veldig begeistret for dette prosjektet, sier Victoria Marie Evensen (Ap), byråd for næring og eierskap.

Ungdom inspirerer ungdom
I dag er kvinneandelen i bygg- og anleggsnæringen på rundt 9 prosent totalt sett, og med kun to prosent kvinner på fagarbeidersiden. Rekrutteringskampanjen retter seg mot Osloungdommer i 13-18-årsalderen. Den er utarbeidet i samarbeid med elever ved Elvebakken videregående skole, og kvinnelige lærlinger innenfor ulike yrker skal inspirere ungdommene til å få øynene opp for yrkesfag som et spennende alternativ.

- Jeg synes det er et smart valg, også på vei mot høyere studier, og mener flere jenter på byggeplass vil gjøre det sosiale miljøet enda bedre. I tillegg er det viktig for likestillingsarbeidet. Jenter på byggeplass burde ikke være en «big deal» i 2021. Men fremdeles finner du flest kvinner i omsorgsyrker, mens menn bygger landet, sier Kawsica Rashasingham.

Etter fire år på BYSK (Bygg- og anlegg med studiekompetanse), vil hun være ferdig utdannet betongfagarbeider, og samtidig ha studiekompetanse til å kunne gå videre på andre studier.

Snapchat og andre digitale flater
Aktive brukere i målgruppen på rundt 38 000 ungdommer, vil i løpet av måneden få i gjennomsnitt 10 snaps fra Oslo kommune i uka. I tillegg distribueres kampanjen på storskjerm på Tøyen T- banestasjon, på informasjonsskjermer i Osloskolen, og i kommunens sosiale medier.

- Vi vil bidra til at flere ungdommer, og spesielt jenter, søker informasjon om utdanningsmuligheter innen byggfag før 1. mars, som er søknadsfrist for videregående skole. Vi håper å trigge interessen for en utradisjonell yrkesvei de kanskje ikke er kjent med fra før, sier Knut Berge Øverdal, fungerende direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Attraktiv arbeidskraft
Som ferdig utdannet fagarbeider, er du attraktiv arbeidskraft. Framskrivninger fra Statistisk Sentralbyrå viser at det vil bli være stort behov for fagarbeidere frem mot 2040. Samtidig viser en fersk undersøkelse, gjennomført av Byggenæringens Landsforening, at over 4 av 10 bedrifter sliter med å få tak i fagarbeidere.

- Dessverre velger tradisjonelt få jenter vår næring. Vi mener at byggenæringen er avhengig av mangfold, og vil være en attraktiv arbeidsgiver for alle talenter, ikke bare menn. Det er mange muligheter i vår næring, og vi håper kampanjen vil bidra til å synliggjøre det, sier Jon Sandnes, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening.

– Vi bor i en by hvor veldig mange har akademisk utdannelse, og vi vet at utdanningsvalg går i arv. For mange av elvene våre, og foreldrene deres, er yrkesfagene noe ukjent. Derfor må vi fortsette å løfte frem yrkesfagene, gi elevene mer praktisk læring fra tidlig alder og sørge for at det venter et seriøst arbeidsliv i andre enden, sier Marte Gerhardsen, direktør i Utdanningsetaten.

Samarbeid om rekruttering og mangfold
Rekrutteringskampanjen leder inn til en nettside, som gir ungdommene mer informasjon om valgmulighetene, og hvor de også enkelt kan finne frem til karriereveiledere i Osloskolen.

Kampanjen er et av tiltakene i et større samarbeid mellom Kultur- og idrettsbygg, Utdanningsetaten og Byggenæringens Landsforening, hvor målet et å jobbe sammen for økt rekruttering og større mangfold i byggenæringen. Prosjekt for rekruttering, inkludering og mangfold (PRIM) er et initiativ fra Kultur- og idrettsbygg, som vil bruke utbyggingen av det nye Tøyenbadet som pilotprosjekt til å rekruttere og beholde kvinnelige lærlinger og fagarbeidere i samarbeid med sine leverandører.

Kampanjenettside:
https://www.oslo.kommune.no/byggeoslo

Nettside for PRIM:
https://www.oslo.kommune.no/prim/