3. Helse/psykososialt arbeidsmiljø

Sykefravær knyttet til psykisk uhelse øker, også innen bygg og anlegg. Fokus på ledelse samt tilrettelegging, forebygging og mestring av plager er viktige forutsetninger for et godt arbeidsmiljø og den enkeltes helse.

Lederprogrammet gir våre ledere gode verktøy som gjør dem bedre rustet til å utvikle seg videre.

Tore Lillefosse, personalleder Bravida

Bakgrunn og erfaringer

Innsatsområdet «Helse og psykososialt arbeidsmiljø» har hatt hovedfokus på ledelse, oppfølging av sykefravær og arbeidsmiljø, forebyggende trening, bevissthet rundt ergonomi samt den enkeltes mestring av plager.

I bygg og anlegg er nærmere 50% av sykefraværet relatert til muskel- og skjelettplager, og ca halvparten oppgir at dette skyldes arbeidsforholdet. IA-BA har vært med å utvikle et program for forebygging og mestring av slike plager: «Bygg Rygg». Verktøyet fikk gode tilbakemeldinger, og ett av lærepunktene er at verktøyet står seg best i kombinasjon med et ekte ledelsesengasjement i bedriften – ofte i kombinasjon med egne initiativ og treningsprogrammer. Universitetet i Sørøst-Norge (USN) undersøkte gjennomførbarhet og opplevd nytteverdi av tiltaket. Bruk av Bygg Rygg krever betaling av lisens. 

«Basisprogram i ledelse» ble utviklet sammen med to andre bransjeprogram. Programmet er spesielt egnet for små og mellomstore bedrifter. Programmet er gratis tilgjengelig og brukes i fysiske samlinger som i hovedsak har vært fasilitert av NAV Arbeidslivssentre. Programmet har fått gode tilbakemeldinger, og NAV Arbeidslivssentre bruker programmet også i andre bransjer.

Nærmere 25 bedrifter har fått støtte til å teste ut ulike tiltak gjennom bedriftsinterne prosjekter – hovedsakelig uttesting av «Bygg Rygg» og «Basisprogram i ledelse».    

I tillegg til Bygg Rygg og Basisprogram i ledelse er det bevilget midler for å ta frem og teste ut psykososiale indikatorer, inkluderende jobbdesign, mangfold og bruk av «Diversity Index». Videre har SINTEF vurdert effekt av digitalisering og autonom teknologi. Før Bygg Rygg var utviklet, ble det gitt støtte til ulike treningstiltak, inkludert trening i arbeidstiden. Disse hadde begrenset effekt og viste seg krevende å få oppslutning om. I tillegg har erfaringer vist at det er begrenset overføringsverdi. 

Prosjekter og resultater

"Bygg Rygg": Utvikling og utprøving

NAV og Helsedirektoratet foreslo i 2016 et nytt nasjonalt konsept: «HelseIArbeid». Gjennomføring skjer fysisk, og da pandemien traff ønsket bygg- og anleggsnæringen et digitalt verktøy til kunnskap og treningsveiledning for de ansatte. Bransjeprogrammet valgte derfor å utvikle «Bygg Rygg», og teste om det kunne dekke behovet.

Bygg Rygg er en digital opplæringsportal og arbeidsmiljøverktøy tilpasset pc, mobil og nettbrett. Verktøyet gir de ansatte kunnskap og kompetanse til å forebygge og håndtere helseplager og de mest vanlige årsakene til sykefravær og tapt produktivitet. Bygg Rygg består av temamoduler knyttet til muskel- og skjelettplager, ergonomi og psykisk helse. I tillegg er det en egen modul for nøkkelpersoner og ledelse med verktøy og maler knyttet til sykefraværsoppfølging mm.

Life Improvement fikk oppdraget med å utvikle Bygg Rygg, inkludert det faglige innholdet. Bedriftene som tar i bruk verktøyet, må betale lisensavgift. 8 bedrifter har fått støtte av IA-BA til å teste ut verktøyet. Tilbakemeldingene er gode, og flertallet har valgt å videreføre kunnskapen i egen regi ved å ha fokus på trening, forebygging og oppfølging. Halvparten av bedriftene har tegnet lisens på Bygg Rygg etter testperioden. I 2024 hadde følgende bedrifter som testet ut Bygg Rygg fortsatt egen lisens: Nortekk, Skagerak Energi, Hæhre Entreprenør og Backe. 

Konklusjon: Bedriftene som hadde best resultater og opplevde stor nytteverdi kjennetegnes av at de hadde en prosess rundt gjennomføring med forankring av tiltaket og oppfølging av de ansatte underveis. En annen suksessfaktor virker å være å kombinere Bygg Rygg med andre tiltak – de gjorde tiltaket til «sitt eget» utfra spesifikke behov i bedriften og bevisste valg om hva de trodde ville fungere. Et viktig lærepunkt er å ha tydelig eierskap i bedriftens ledelse og en prosess rundt gjennomføringen som sikrer partssamarbeid og involverer ledelse, nøkkelpersoner som tillitsvalgte, verneombud, bedriftshelsetjenesten mm og alle ansatte som omfattes av tiltaket. Dette kan feks være:

  • Kartlegging i forkant for kunnskap om hvor skoen trykker
  • Tydelig plan og prosess inkl forankring og involvering
  • Oppfølging underveis og en plan for videreføring
  • Kombinere med fysiske samlinger og/eller andre tiltak

I perioden 2021 – 2022 undersøkte Universitetet i Sørøst-Norge (USN) gjennomførbarhet og opplevd nytteverdi av Bygg Rygg (følgeforskning). Konklusjonene samsvarer med tilbakemeldingene fra bedriftene til IA-BA. Last ned rapporten fra USN (pdf)

Noen av selskapene deler sine erfaringer med Bygg Rygg i denne videoen: 

Kontaktinformasjon:

Life Improvement: https://www.lifeimprovement.no/
Katrine Arntzen Torskog, katrine@lifeimprovement.no, 971 18 410

Se også https://byggrygg.no/

"Basisprogram i ledelse": Utvikling og utprøving

Bransjeprogrammet for bygg og anlegg (IA-BA) gikk sammen med bransjeprogrammene for leverandørindustrien olje og gass og næringsmiddelindustrien for å utvikle et lederkurs: «Basisprogram i ledelse». Det faglige innholdet ble laget av Moment Organisasjon og Ledelse AS i samarbeid med bransjeprogrammene og pilotbedrifter.

Basisprogram i ledelse er et opplæringstiltak som retter seg primært mot linjeledere og mellomledere, med og uten personalansvar. Opplæringsprogrammet skal gi ledere økt kompetanse og trygghet i lederrollen, og er særlig nyttig for nye ledere. Kurset egner seg imidlertid også for dem som har mer erfaring i lederrollen. Alt av kursmateriell er gratis tilgjengelig på nett, og regionale NAV Arbeidslivssentre har i hovedsak fasilitert gjennomføringen.

Sju bedrifter innen bygg og anlegg har fått støtte til uttesting av programmet som består av 5 fysiske samlinger:

Konklusjon: Tilbakemeldingene er i hovedsak positive. Hvorvidt bedriftene har videreført og fulgt opp i egen regi etter uttestingsperioden varierer. Tilbakemeldingene er at lederne er blitt tryggere i rollen og mer bevisste på at ledelse handler om mer enn planlegging og timelister. De har fått verktøy som fungerer i hverdagen, inkludert når det oppstår behov for «den vanskelige samtalen». Videre sier flere av bedriftene at de ikke ville gjennomført tiltaket uten støtte fra IA-BA. 

Basisprogram i ledelse har fått positive tilbakemeldinger også fra bedrifter i de andre bransjeprogrammene, og flere NAV Arbeidslivssentre har god erfaring med å bruke programmet i andre bransjer. Det er også vårt inntrykk at NAV Arbeidslivssentrene har fasilitert gjennomføring i bedriftene på en god måte.

Les om 3 lederes erfaring med Basisprogram i ledelse på idebanken.org.

Webinar om Basisprogram i ledelse: 

Ta kontakt med NAV Arbeidslivssenter i din region.

De digitale modulene er gratis tilgjengelig her:
https://arbinn.nho.no/hms/hr-og-ledelse/arbeidsmiljo-og-ledelse/basisprogram-i-ledelse/

Bedriftsinterne prosjekter

Bransjeprogrammet for bygg og anlegg (IA-BA) har bidratt til gjennomføring av 26 prosjekter i 22 bedrifter innenfor 3 kategorier: 

  1. Ergonomi, trening og forebygging av muskel- og skjelettplager – hovedsakelig Bygg Rygg 
  2. Lederutvikling – hovedsakelig Basisprogram i ledelse 
  3. Uttesting av psykososiale indikatorer 

Erfaringene og tilbakemeldingene fra bedriftene som har mottatt støtte fra IA-BA er overveiende positive. Det er selvsagt varierende hvor stor effekt bedriftene har hatt av tiltakene, men suksessfaktorene virker å ligge innenfor bedriftens kontroll. Særlig eierskap, partsamarbeid og prosess knyttet til gjennomføring synes å være avgjørende for resultat og videreføring.

Både Bygg Rygg og Basisprogram i ledelse, som er utviklet i regi av IA-BA, er testet ut med gode tilbakemeldinger både i mindre, mellomstore og store bedrifter. Flere av bedriftene har fått redusert sykefravær – i tillegg til andre effekter som trygge ledere, bedre arbeidsmiljø og ny kunnskap.

Psykososiale indikatorer (SINTEF)

Forebyggende HMS-arbeid er et viktig element i IA-arbeidet. For å kunne ha en indikasjon på eventuell forbedring eller forverring av arbeidsmiljøet før det realiseres i en statistikk, vil det være nyttig å ha indikatorer som på et tidlig stadium varsler om endringer. En indikator skal være en målbar faktor som kan følges opp regelmessig i bedriften. Denne typen indikatorer eksisterer ikke pr i dag, og prosjektet ville derfor etablere et sett potensielle og relevante indikatorer som kan benyttes av næringen.

Formålet med prosjektet var å etablere indikatorer for tidlig varsling knyttet til psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø:

  1. Hvilke faktorer kan gi tidlige indikasjoner på en positiv eller negativ utvikling
  2. Hvilke tiltak og virkemidler kan være aktuelle for å få til forbedringer
  3. Uttesting av valgte indikatorene i 2 bedrifter​

Prosjektet ble gjennomført av SINTEF med oppstart i 2021 og utprøving medio 2022. Prosjektet ble avsluttet våren 2023, og funn delt i webinar mai 2023.

Konklusjon: SINTEF identifiserte et sett med indikatorer som, ved måling, gir en indikasjon på at arbeidsmiljøet i en bedrift er i endring. Disse er beskrevet i en veileder. For å teste anvendbarheten av dette ble en utprøving gjennomført i to bedrifter, HENT og Solberg Maskin AS, med positivt resultat. En viktig øvelse var å velge et begrenset antall relevante indikatorer fra SINTEFs bruttoliste. Metoden er godt egnet i hht. formålet, men vil for mange bedrifter "konkurrere" med bedriftenes egne medarbeiderundersøkelser.

PROIndikatorer-veileder.jpg

Last ned veileder (pdf)

Last ned veileder - kortversjon (pdf)

Last ned faktaark og gode råd - presentasjon (pdf)

 

Inkluderende jobbdesign (Grande Entreprenør)

Grande Entreprenør er en byggentreprenør i Verdal som legger stor vekt på fagkompetanse og egenproduksjon. Av bedriftens 210 ansatte er 170 håndverkere/fagarbeidere. Av disse igjen er ca. 20-25 lærlinger. Man ønsket å rekruttere personell med ulike helsemessige utfordringer, også egne ansatte som er langtidssykemeldte og delvis uføre. Kan en redesignet arbeidsplass føre til at man, ved å ansette en ufaglært, kan frigjøre arbeidsoppgaver som en faglært ønsker å bli fritatt for slik at den faglærte kan fokusere mer på sine faglige oppgaver? Inkluderende Jobbdesign er en metode som bygger på «Ringer i Vannet/NHO» som tar utgangspunkt i arbeidsgivers behov for arbeidskraft, men hvor rekrutteringsgrunnlaget er personer med redusert arbeidsevne. Folk som har falt utenfor arbeidslivet får dermed en viktig mulighet til å komme seg i lønnet arbeid.

Formålet med prosjektet er å se på i hvilken grad metoden «Inkluderende jobbdesign» kan bidra til å løse sider ved rekrutteringsbehovet bedriften opplever, på linje med andre aktører i bransjen. Metoden vil i tillegg til å legge til rette for ansettelse av personer med helsemessige utfordringer også kunne benyttes til å den staben man har på en mer effektiv måte.​

Prosjektet gjennomføres av Grande Entreprenør og er delt i to faser:

  1. Fase 1: Mulighetsstudie. Kartlegging av behov og muligheter for alternative arbeidsoppgaver i bedriften. Levert i 2023.
  2. Fase 2: Gjennomføre en rekrutteringsprosess basert på nye oppgaver. Startet i 2023, fullføres i 2024.

Konklusjon i forstudie: Det er mulig å gi dem som har falt utenfor i arbeidslivet en mulighet til å komme tilbake.

Inkluderende jobbdesign Grande-forstudie.jpg

Last ned prosjektrapport (pdf)

 

Mangfold og Diversity Index (Backe)

Prosjektet skal bl.a. beskrive utfordringer/aspekter ved begrepet «mangfold». Ved hjelp at «Diversity Index» skal Backe måle sin evne til å ivareta mangfoldsaspekter i egen bedrift, samt inspirere andre selskaper i næringen til å sette mangfold på dagsorden. Prosjektet skal gi anbefalinger til hvordan andre BA-virksomheter kan gripe tak i sine mangfoldsutfordringer.

Oppstart oktober 2023. Sluttføres i 2024. 

Digitalisering og autonom teknologi (SINTEF)

Innebærer digitalisering utfordringer som er brysomme, men som vi likevel mestrer, eller er konsekvensene mer alvorlige og gir seg utslag i sykefravær og/eller frafall?​

Formålet med forstudien var å oppnå kunnskap om

  1. Hvordan økt bruk av digitalisering og autonom teknologi i bygg- og anleggsnæringen kan påvirke sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, og 

  2. Forutsetninger for at ny teknologi skal bidra til redusert sykefravær og frafall i næringen.

SINTEF intervjuet 12 personer i tre case-prosjekter (byggherre, prosjekterende, entreprenører og underentreprenører) om endringer i arbeidshverdagen som følge av digitalisering med vekt på forhold som har betydning for sykefravær og frafall​.

Prosjektet ble gjennomført  som forstudie i 2021. Bransjeprogrammet valgte å ikke følge opp med et hovedstudium. 

Konklusjon: Digitalisering og bruk av autonom teknologi i bygg og anlegg vil kunne bidra positivt til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, bl.a. ved at digitalisering gir en bedre mulighet for samhandling og kommunikasjon mellom ulike aktører. Sentrale forutsetninger for at ny teknologi skal bidra til reduserte belastninger for arbeidstakerne er opplæring for brukere som skal ta teknologien i bruk, og involvering i forbindelse med innføring av ny teknologi. Det fremkom ingen direkte negative effekter mtp sykefravær eller sikkerhet. Likevel, digitaliseringens konsekvenser for eldre arbeidstakere kan det være interessant å undersøke nærmere.

 

Digitalisering-Sintef.jpg

Last ned prosjektrapport (pdf)

Min sone: App for oppfølging av sykefravær og overtid

«Min Sone AS» er et nystartet gründerselskap. Min Sone konstaterer at sykefraværsoppfølging i Norge har et stort forbedringspotensial. Hver bedrift har ofte sitt eget system. Sykefraværsoppfølging oppleves som krevende, og mange ledere prioriterer det ikke, bl.a. som følge av manglende oversikt, kompetanse og tid i hverdagen. Prosjektforslaget er basert på undersøkelser i syv bedrifter. Et «dashboard» skal gi ledere en enkel oversikt over hvilket fravær som skiller seg ut og hvilken oppfølging som bør prioriteres. Systemet skal ha en lærende funksjon ved hjelp av kunstig intelligens slik at tilbakemeldingen til den det gjelder vil bli stadig bedre. 

Prosjektet startet opp i 2023 og fortsetter i 2024. 

Dysleksivennlig arbeidsplass - webinar

Dysleksi er en vanske med lesing og skriving. Det er anslått at mellom 5 og 10% av befolkningen har dette i større eller mindre grad. Man kan ikke kvitte seg med dysleksien sin, men trening og tilrettelegging kan gjøre hverdagen mye bedre.​

I alle yrker er det nødvendig å kunne tilegne seg informasjon for å kunne utføre jobben på en god og sikker måte, ikke minst det å rapportere utført arbeid. Tradisjonelt foreligger denne informasjonen i skriftlig form. For å gjøre denne informasjonen lettere tilgjengelig for en dyslektiker kan et virkemiddel være å skape en "dysleksivennlig arbeidsplass". Mange bedrifter er allerede i gang. I samarbeid med Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) ønsker IA-programmet for bygg og anlegg å gjøre erfaringene fra dette arbeidet tilgjengelig for vår bransje, og på den måten inspirere til å initiere tilsvarende arbeid.​

Fordelene er mange:​

  • Den enkelte ansatte får en bedre arbeidsdag gjennom at en slipper å skjule sine utfordringer samt at det letter utførelsen av jobben.​
  • Sikkerhet er ofte betinget av at prosedyrer og retningslinjer forstås av alle ansatte. Lange beskrivelser er ikke optimalt.​
  • Lese og skrivevansker kan derfor innebære en trussel for sikkerheten på arbeidsplassen, og er trolig en bakenforliggende årsak til sykefravær og frafall i bygg og anlegg. Dette ønsker vi å sette søkelyset på for å bevisstgjøre oss for en eventuell styrket innsats framover i vårt bransjeprogram.
  • Og bunnlinjen for bedriften kan ofte bli bedre ved at de som sliter med dysleksi kan bruke all sin kompetanse i jobbutførelsen, og ikke slite med å forstå jobbinstrukser eller rapportere utførelse av jobben. ​

Program og påmelding til webinar 24. mai 2024

Opptak av webinaret blir lagt ut her. 

 

Aktuelle saker

  1. Nortekk AS har gjennomført ByggRygg

    «Utbyttet vårt slik vi ser det har vært at hele bedriften nå holder fokuset på forebyggende tiltak gjennom hele prosjektprosessen, fra salg til utførelse», forteller hovedverneombudet Celine Aase. Hun forklarer videre: «Sykefraværet vårt har blitt betraktelig redusert, spesielt langtidsfraværet. Flere av de ulike tiltakene vi har fått i gang underveis i deltagelsen i ByggRygg forklarer nedgangen.