Dieseleksos under arbeid i tunnel (STAMI)

I Norge blir flere tusen arbeidere utsatt for dieseleksos i arbeid med å bygge/rehabilitere tuneller. Studier har vist at det kan være negative helseeffekter knyttet til hjerte-kar systemet ved eksponering for dieseleksos. Mye arbeid utføres i tuneller som er delvis i drift, og studien har fokusert spesielt på elektrikeres arbeidssituasjon.

Prosjektet ble utført av STAMI og gikk ut på å måle dieseleksoseksponering ved arbeid i tunell.

Formålet med prosjektet var todelt:

  1. Luftprøver:​ Kartlegge eksponeringsnivå av dieseleksos i arbeidsluften for elektrikere som jobber med rehabilitering eller ferdigstilling av tunneler​
  2. Helseundersøkelser:​ Undersøke om dieseleksoseksponering ved denne type arbeid kan føre til negative helseeffekter relatert til hjerte-kar systemet

Prosjektet ble gjennomført i perioden 2019 til 2022. Økt kunnskap er viktig i forbindelse med ny grenseverdi for dieseleksos målt som elementært karbon og for vurdering om grenseverdien på 0,05 mg/m3 er tilstrekkelig. Prosjektet tok for seg eksponeringen under elektrikerarbeid i sju ulike tunneler i Norge. I tillegg ble det utført helseundersøkelser av 129 elektrikere, hvorav 63 arbeidet i tunnel og 66 i referansegruppen som ikke utørte arbeid i tunnel. Prøvetakingsperioden ble lengre enn planlagt på grunn av covid-19 pandemien, da prøvetaking ble utsatt, og det var knytet usikkerhet til når prøvetaking kunne gjennomføres. 

Konklusjon: De fleste arbeidstakerne i studien hadde en atmosfære som lå under grenseverdiene, men 7% av målingene var høyere. Forslag til ulike tiltak for å redusere dieseleksoseksponering er å endre arbeidsmåter, elektrifisere arbeidsutstyr, benytte portable vifter i situasjoner der ventilasjonsanlegget er redusert og å optimalisere kolonnekjøring. Uten eksponeringsreduserende tiltak bør egnet åndedrettsvern brukes i situasjoner hvor risikovurderingen tilsier at eksponeringen kan være høy.

rapport-dieseleksos-2.jpg

Last ned rapport (pdf)