Tettpå-satsingen blir nasjonal

Publisert

Eve Vangsnes Bergli

Eve Vangsnes Bergli, konstituert skattedirektør. Foto: Skatteetaten.

Gjennom 12.000 telefonsamtaler har Skatteetaten veiledet forbrukere til å velge seriøs arbeidskraft ved bygging og oppussing. Nå inviteres flere kommuner til samarbeid når tettpå:-satsingen blir nasjonal.

– Forbrukeren sitter med makten; ingen etterspørsel etter useriøs arbeidskraft, ingen arbeidslivskriminalitet. Derfor er det viktig at de er sitt ansvar bevisst og tar velinformerte valg, fastslår konstituert skattedirektør Eve Bergli.

Skatteetaten ringer privatpersoner som har sendt byggesøknad eller kjøpt bolig, og tilbyr veiledning rundt hvordan de kan sikre seg at håndverkeren driver seriøst. Etter samtalen oversendes en veileder med utfyllende informasjon. Denne veilederen lenker også til nettstedet handlehvitt.no.

Det var i 2016 pilotprosjektet tettpå:Trondheim ble lansert. Siden er satsingen utvidet til ytterligere kommuner i Viken, Agder, Vestfold og Telemark og Trøndelag og så langt har 12.000 forbrukere blitt kontaktet.

Tilbakemeldingene er svært positive. 8 av 10 forbrukere er klart positive til å få en telefon fra tettpå: og 3 av 4 forbrukere sier til Skatteetaten at de vil gjøre nærmere undersøkelser før de velger håndverker.

– Vårt inntrykk er at de fleste forbrukere ønsker å bruke seriøse håndverkere, men tilbakemeldinger viser at mange opplever det som krevende å finne ut av. Flere er usikre på hvor de skal begynne og hva de skal se etter – derfor er de også positive til at vi ringer, sier Bergli.

tettpå:-satsningen er et samarbeidstiltak på tvers av offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggenæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner.

– BNL mener det er viktig at kommune deltar aktivt i kampen mot svart arbeid og arbeidslivskriminalitet. Tettpå: er et godt tiltak som kan bidra til at forbrukere tar mer informerte valg. Dette vil komme både forbrukerne og de seriøse bedriftene til gode, sier administrerende direktør Jon Sandnes i BNL.