Byggenæringens Landsforening

Innhold

Ny etterutdanning digital fagarbeider i gang

Nyhet, Digitalisering, Utdanning

Publisert

Per Skau, Fellesforbundet, Jørgen Leegaard, BNL besøkte fagskolen i forbindelse med åpning av ny etterutdanning - den digitale fagarbeider for byggenæringen. Foto: BNL

Per Skau, Fellesforbundet, Jørgen Leegaard, BNL besøkte fagskolen i forbindelse med åpning av ny etterutdanning - den digitale fagarbeider for byggenæringen. Foto: BNL

Digitale byggeplasser krever digital kompetanse i alle ledd. Mandag 13. januar startet første av seks moduler i "Den digitale fagarbeider for byggenæringen" - en ny studiepoenggivende etterutdanning ved Fagskolen Oslo Akershus.

Etter påtrykk fra partene bevilget regjeringen i fjor penger til et bransjeprogram til tiltak for å styrke kompetansen i byggenæringen og industrien

– Dette tilbudet er et resultat av et godt trepartssamarbeid, sier en svært fornøyd Jørgen Leegaard som er samfunnspolitisk direktør i BNL.

Digitale byggeplasser krever digital kompetanse i alle ledd og er en forutsetning for god samhandling og kommunikasjon i prosjektene.

– Målsettingen er at bedrifter og medarbeidere skal styrke sin digitale kompetanse, sier Per Skau, forbundssekretær i Fellesforbundet.

At byggenæringen trenger fagarbeidere i produksjonen som kan håndtere digitale modeller av bygg og tekniske anlegg er BNL og Fellesforbundet skjønt enige om.

– I bransjeprogrammet skal det etableres attraktive, korte og spissede etterutdanninger for å sikre konkurransekraft i et arbeidsliv i endring. Endringer gjør at bedriftene og medarbeiderne trenger faglig påfyll raskere enn tidligere, sier Leegaard.

Fagskolen Oslo Akershus har utviklet tilbudet i samarbeid med partene. Fagskolen har stor kompetanse på BIM og digitale verktøy i byggenæringen. I prosessen har de mange gode innspill fra en rekke bedrifter om hva utdanningen bør inneholde. Fagskolen har god kontakt med nærings- og arbeidsliv og opplæringen kan bidra til seriøst arbeidsliv og bygge opp om den norske fagarbeideren som konkurransefortrinn og innovasjonsaktør. Det gir god produktivitetsutvikling for virksomheten og stolthet hos fagarbeideren

– Nå tar det første kullet fatt på den første modulen, og vi gleder oss til å komme i gang, sier David Bakken som er prosjektleder i Fagskolen.

Modulene er praktisk lagt opp og kan gjennomføres mens man er i full jobb, forteller han. Hver modul gir 2,5 studiepoeng. De seks modulene tas over ett år.

– Gjennom denne piloten skal vi høste erfaringer. Til høsten blir tilbudet satt opp på nytt og deretter vil vi utvide kapasiteten, avslutter han.  

Denne gjengen startet opp den nye etterutdanningen på fagskolen i Oslo.