Byggenæringens Landsforening

Innhold

Trevaresnekkerlærling med scenografiambisjoner

Nyhet, Rekruttering

Publisert

Da Oda Isberg (19) gikk i 10. klasse kjente hun på at hun ville gjøre noe mer praktisk. Valget falt ned på trevaresnekkerfaget. Planen videre er scenografi, og da er et svennebrev et godt utgangspunkt.

Å velge bygg- og anleggsfag gir mange ulike muligheter og kan også være et godt utgangspunkt for jobber som ikke nødvendigvis blir forbundet med byggenæringen. Utfordringen er ofte at det er lite kunnskap om disse mulighetene. En av de som tenkte litt ut av boksen var Oda Isberg. Som 10. klassing fikk hun hjelp fra sin far til å se på andre muligheter enn å gå det akademikerløpet som resten av familien hadde valgt. 

– Jeg har alltid likt å holde på med ting. Jeg blir fort rastløs, og var også litt skole- og teorilei, sier hun.

Veien til byggenæringen var ukjent terreng for familien, men faren hjalp henne med å sjekke litt rundt, og fant ut at trevaresnekker kanskje kunne være noe for henne.

Oda må medgi at kanskje den første uken på bygg og anleggslinjen var litt sjokk – hun var den enste jenta.

– Jeg ble fort akseptert, og gutta var greie. Jeg har alltid trives godt sammen med gutter, også hadde jeg jo venninner å henge med på fritiden.

Hun tror også at hun hadde fått en god ballast av å gå på Steinerskolen. – Der ble vi opplært til å håndtere motgang og tåle at man kan være uenige om ting, sier hun, men legger til det burde selvfølgelig være mange flere jenter som valgte utradisjonelt, da hadde jeg også hatt flere å snakke med i garderoben, sier hun og ler.

Råde Innredning hvor hun nå jobber består av Oda og Henry og Terje. Hun trives veldig godt der.

– Jeg får gjøre veldig mye forskjellig – alt fra innredninger, til dører og vinduer. Og jeg liker nettopp det at det er stor variasjon.

Oda har ett år igjen av læretiden. Hun gleder seg til å ha et fagbrev i hånden, og det kommer godt med videre.

– Teater er en del av undervisningen på Steinerskolen, det var der jeg var med. Jeg spilte teater med klassen fra 2-10 klasse. Der fikk vi også være med på å lage alt fra kostymer til kulisser og sette opp scener, sier hun.  

Dette har gitt mersmak og Odas plan er å søke seg inn på Romerike Folkehøyskole og scenografilinjen etterhvert.

På fritiden bidrar hun til å fikse opp ting hjemme – til stor glede for resten av familien.

– Siden jeg elsker å ha ulike prosjekter på gang fikk jeg lov til å lage et snekkerverksted i garasjen. Jeg har også blant annet lagt gulv og fikset opp et kott til stormende jubel fra resten av familien, avslutter hun.